TEME
Forumul orei de limba si literatura romana
Lista Forumurilor Pe Tematici
TEME | Reguli | Inregistrare | Login

POZE TEME

Nu sunteti logat.
Nou pe simpatie:
blah pe Simpatie.ro
Femeie
23 ani
Galati
cauta Barbat
27 - 80 ani
TEME / VARIANTE SUBIECTE TESTE NATIONALE 2007 / Varianta 11 TN 2007  
Autor
Mesaj Pagini: 1
Nedelcu
Administrator

Din: Craiova
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 731
Vedeţi varianta 11 aici.

Varianta 11 TN 2007


Cine încearcă ? A făcut-o cineva ?


_______________________________________
MEDITATII ON-LINE LA LIMBA ROMANA
_______________________________________

BLOGUL PROFESORULUI DE LIMBA ROMANA

pus acum 17 ani
   
mia
Membru

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 76
Am făcut-o de mult. Iată:

Varianta 11
-    rezolvare –


Partea I

A.
1.noi, ei, apoi, obicei;
2.  „(ne) stânjenesc, (nu) ezită”;
3. ruşinos, a se ruşina;
4. noi, simpli;
5. când – adverb relativ, raza – substantiv simplu, de – prepoziţie, se – pronume reflexiv;
6. Privirea îi era înnegurată.
7. fac – predicat verbal, totul – complement direct, oricând – complement circumstanţial de timp, pentru noi – complement indirect;
8. „…când raza-nglodată de cer se subţie…” – subordonată circumstanţială de timp;
9. Întrebarea este / când va veni. /
    1. PP
    2. PR

B.
10. 12 silabe;
11. „Ne privesc în tăcere cuminţi.”
12. „înglodată” – epitet;
13. Locuţiunea adverbială „de obicei” sugerează, în contextul poetic dat, caracterul aproape regulat al unei acţiuni, de fapt, al inexistenţei unei acţiuni. Atunci când îmbătrânesc, părinţii nu ne deranjează de obicei, spune poeta, vrând să sugereze drama singurătăţii permanente a părinţilor, cel mai adesea uitaţi de copiii lor, ajunşi maturi. Aici, „de obicei” lasă loc unui „uneori”. Adică, totuşi,  uneori ne mai deranjează aceşti părinţi bătrâni:  atunci când se îmbolnăvesc sau când nu mai pot ţine singuri piept vieţii. E un vers care pare banal, dar e încărcat de tensiune lirică, de emoţie.
14. Este o poezie despre părinţi, o odă închinată acestora. Părinţii ne nasc, ne cresc, apoi îmbătrânesc şi se tem să nu fie o povară pentru noi, pentru ca, în cele din urmă, să moară. Acesta este, în cuvinte banale, mesajul poeziei. Felul în care combină Ana Blandiana cuvintele pentru a transmite acest adevăr simplu ne emoţionează, ne întristează, ne umple de regrete. Titlul este în consonanţă cu restul poeziei: simplu şi evocator.


E bine ?


pus acum 17 ani
   
mestermare
Membru

Inregistrat: acum 17 ani
Postari: 20
Şi eu am făcut-o, dar am câteva nedumeriri. La punctul 2, nu merge cumva şi "nu zăbovesc" în loc de "nu ezită".  La punctul 11, eu nu prea găsesc nicio imagine vizuală. Punctele 13 şi 14 mi se par foarte grele. Eu nu aş fi în stare să scriu nimic. Ce să fac, Mia ? Să învăţ pe dinafară rezolvarea ta ?     

pus acum 17 ani
   
catisor
Membru

Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 63
am facut si io varianta asta si nu prea merge ,fara suparare mestermare ,"nu zabovesc" cel mai bine merge "nu ezita".Eu la 11 am gasit "Li-e ruşine că sunt prea bătrâni, prea bolnavi,/ Pentru noi prea simpli părinţi".Iar la 13.  Locuţiunea adverbială de obicei sugerează ideea că părinţii, deşi fac orice pentru copiii lor, nu îi deranjează, nu îi incomodează cu problemele lor.  Acuma la 13 nu sunt prea sigura da mi-am spus si eu parerea                         

varianta 2007 facut varianta asta prea merge ,fara suparare mestermare ,"nu cel mai bine merge

3KB


pus acum 16 ani
   
catisor
Membru

Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 63
14. Titlul concentrează într-un singur cuvânt tema textului. Forma articulată a substan¬tivului evidenţiază mesajul transmis: respectul, admiraţia şi recunoştinţa pentru tot ceea ce înseamnă părinţii de-a lungul vieţii pentru fiii lor, până când li se-aşază-n pământ, temelie.

II.

Domnule Director,
Subsemnatul, Ştefan Marinescu,/ Subsemnata, Ştefania Marinescu, domiciliat/ domi¬ciliată în Sibiu, pe strada Castanilor, numărul 27, elev/ elevă în clasa a VIII-a la Şcoala generală„Mihai <Eminescu", vă rog să binevoiţi a-mi aproba acordarea unei burse de merit.
Menţionez că solicit acest lucru, întrucât îndeplinesc toate condiţiile cerute.
Sibiu, 18.06.2007   
Ştefan/ Ştefania Marinescu
Domnului Director al Şcolii Generale „Mihai 'Eminescu", Sibiu


III.

Poezia Părinţii, scrisă de Ana Blandiana, aparţine genului liric deoarece exprimă în mod direct gânduri şi sentimente legate de devotamentul şi iubirea oricărui părinte pentru fiii lui.
Prezenţa eului liric este evidenţiată de mărci lexico-gramaticale specifice: imagini artistice realizate cu ajutorul figurilor de stil, frecvenţa verbelor şi a pronumelor de persoana I, punctuaţie expresivă.
Ipostaza eului liric în text este aceea de reprezentant al unei întregi categorii - cea a copiilor în relaţia cu părinţii - vocea poe¬tică exprimând sentimente general-umane. Acest aspect este ilustrat atât de forma articulată de plural a substantivului părinţii, cât şi de persoana I plural a pronumelor personale.
Structura este specifică textului liric: poezia este alcătuită din trei strofe, a câte patru versuri, a căror muzicalitate este realizată prin rima imperfectă, ritmul iambic şi măsura de 8-10 silabe.
Intensitatea sentimentelor exprimate de eul poetic este evi¬denţiată încă din primul vers, alcătuit dintr-o propoziţie enunţia¬tivă, având valoarea unui adevăr general valabil: pronumele neho¬tărât totul urmat de adverbul nehotărât oricând accentuează această idee — Părinţii fac totul, oricând pentru noi.
Prezenţa eului liric este marcată la nivel gramatical de pronu¬mele de persoana I plural, aflate în număr mare în strofa I: Fac totul oricând pentru noi/ Ne nasc şi ne cresc mai mari decât ei/ Nu ne deranjează de obicei.
Persoana a III-a plural din versul Ne nasc şi ne cresc mai mari decât ei are rolul de a evidenţia în mod sugestiv relaţia din-totdeauna şi de oriunde dintre părinţi şi fii.
Înlocuirea persoanei I plural cu persoana a III-a în următoarele versuri nu înlătură perspectiva subiectivă, accentul deplasându-se doar spre crearea unui „portret" universal al părinţilor care, odată cu trecerea timpului, după ce ne nasc şi ne cresc mai mari decât ei/ rămân cu discreţie-n urmă. Termenul neologic discreţie, apărut în versul citat cu valoare de epitet, anticipează o ipostază ulterioară a celor care îşi arată iubirea şi grija pentru noi prin încercarea de a „nu deranja", atunci când ajungerea bătrâni, prea bolnavi, pentru noi prea simpli părinţi. Enumerarea unor adjec¬tive cu valoare de superlativ absolut şi repetarea adverbului prea conturează imaginea tristă a părinţilor ajunşi la o vârstă înaintată.
Versurile sugerează tristeţea provocată de conştientizarea efemerităţii condiţiei umane, melancolia fiului care priveşte re¬laţia cu părinţii din perspectiva adultului care percepe în mod du¬reros trecerea timpului şi îmbătrânirea părinţilor ajunşi la o vârstă când ne privesc în tăcere cuminţi. Descrierea părinţilor, cărora li se asociază în mod surprinzător epitetul cuminţi, dezvăluie emoţia pe care fiinţa poetică o trăieşte şi o transmite prin inversarea rolurilor în relaţia părinte-copil. Tăcerea ce dublează privirea „cuminte" nuanţează sentimentele transmise, putând fi înţeleasă atât ca semn al unui fel de teamă de a nu deranja, cât şi al neputinţei de a opri curgerea timpului. E de remarcat, în acelaşi timp, sugestia unei dureri, sentiment de vinovăţie pe care îl resimte părintele pentru trecerea ireversibilă a timpului: ei se simt vinovaţi pentru timpul pierdut.
Primul vers al ultimei strofe se deschide cu un substantiv care aparţine aceleiaşi familii lexicale ca şi verbul a privi. Atunci când Raza-nglodată de cer se subţie, privirea tăcută, cuminte, nu mai e îndreptată asupra fiilor, ci se mută în stea, se îndreaptă spre veş¬nicie, de unde ne va veghea cu privire de stea, iar trupul, obosit, ni se-aşază-n pământ temelie.
Se remarcă în ultimul vers al textului alăturarea pronumelui personal de persoana I plural cu pronumele reflexiv de persoana a III-a (ni se-aşază, marcându-se şi în acest mod relaţia părinte-fiu, prelungită dincolo de moarte.
Caracterul general-uman al ideilor şi al trăirilor exprimate în text este evidenţiat şi prin folosirea tuturor verbelor la modul in¬dicativ, timpul prezent.
Construită sub forma unei confesiuni lirice, poezia surprinde unicitatea relaţiei părinte-copil, capacitatea părinţilor de a face tot ceea ce le stă în putinţă pentru fiii lor.
Lectura textului m-a făcut să îmi îndrept gândul cu dragoste şi cu recunoştinţă către părinţii mei şi mi-a creat o stare de melanco¬lie, prin sugestia trecerii timpului şi a unei fireşti înţelegeri a des¬tinul uman.
Mesajul desprins din text este simplu: aşa cum părinţii fac totul, oricând pentru noi, la rândul nostru trebuie să-i înconjurăm cu dragoste, respect şi recunoştinţă, să fim sprijin pentru ei, atunci când, prin trecerea timpului, ajung, prea bătrâni, prea bolnavi, pentru noi prea simpli părinţi, şi să-i păstrăm cu pioşenie în suflet şi în amintire atunci când ni se aşază-n pământ, temelie.
Aşadar, lectura poeziei Anei Blandiana ne determină să ne aple¬căm cu mai multă atenţie asupra trăirilor şi nevoii de afecţiune, de dragoste şi de respect a propriilor noştri părinţi şi să conştientizăm trecerea ireversibilă a timpului.

varianta 2007 14. titlul într-un singur cuvânt tema textului. forma mesajul transmis: respectul,

3KB


pus acum 16 ani
   
Nedelcu
Administrator

Din: Craiova
Inregistrat: acum 19 ani
Postari: 731
A fost extrasă varianta 11. Cine a fost cu noi pe forum a ştiut să o facă.

_______________________________________
MEDITATII ON-LINE LA LIMBA ROMANA
_______________________________________

BLOGUL PROFESORULUI DE LIMBA ROMANA

pus acum 16 ani
   
house_kid
Membru nou

Inregistrat: acum 16 ani
Postari: 3
koom a fost? a fost varianta asta...aici sunt rezolvarile ptr cei nedumeriti...eu iz intr'a7a...cum a fost? v'atzi descurcat? 

pus acum 16 ani
   
costi
Membru nou

Inregistrat: acum 15 ani
Postari: 1
cine stie un verb neologic si un substantiv neologic

pus acum 15 ani
   
cornel
Membru

Inregistrat: acum 18 ani
Postari: 77
Verb: a informatiza
Substantiv: computer


pus acum 15 ani
   
ujocuri
Membru

Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 92
www.ujocuri.com

pus acum 14 ani
   
Pagini: 1  

Mergi la